vrijdag, oktober 31, 2008

Jin oanmjitte Zich aanmatigen

Veel orthodoxe mensen praten alsof het veeleer de taak van sceptici is om algemeen aanvaarde dogma’s te weerleggen dan voor dogmatici om ze te bewijzen. Dat is natuurlijk een vergissing. Als ik zou stellen dat er tussen de Aarde en Mars een porseleinen theepot in een elliptische baan rond de zon wentelt, zou niemand mijn bewering kunnen weerleggen, als ik tenminste zo behoedzaam ben om eraan toe te voegen dat de theepot te klein is om te worden ontwaard door zelfs de krachtigste telescopen. Maar zou ik vervolgens zeggen, dat, aangezien mijn bewering niet kan worden weerlegd, het een onduldbare aanmatiging is van de menselijke rede om eraan te twijfelen, dan zou men terecht denken dat ik nonsens uitkraamde.

Bertrand Russell

Uit bovenstaande blijkt maar weer eens, dat iedereen misschien wel recht heeft op een eigen mening, maar dat niet alle meningen gelijkwaardig zijn.

Geen opmerkingen: