zondag, januari 04, 2009

Faaks Misschien

Zodra ik iets wat best waar kan zijn krijg te slikken als een onomstotelijke waarheid, lust ik het niet meer. Ik houd van woorden die de boudheid van onze beweringen temperen en verzachten: misschien, enigszins, ietwat, naar verluidt, ik geloof, en dergelijke. En als ik kinderen had moeten opvoeden, zou ik hun de aftastende wijze van vragen en reageren ( Wat bedoel je daarmee? Ik begrijp het niet. Dat zou best kunnen. Is het waar?) zo vaak in de mond hebben gelegd dat ze zich eerder op hun zestigste gedragen zouden als leerlingen dan, wat ze nu doen, op hun tiende de geleerde uit te hangen. Als je genezen wilt van je onwetendheid, moet je ervoor uitkomen.

Montaigne (1533 – 1592)

6 opmerkingen:

Anoniem zei

En je kunt niets zeker weten want alles gaat voorbij
Maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij
"Ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij
En je kunt niets zeker weten want alles gaat voorbij
Maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij
Ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij"

Anoniem zei

Lieve Boudewien, prachtige woorden, vooral dat "ik geloof", want hoe zou ons leven er zonder geloof uitzien!

Anoniem zei

Montaigne zelf stelde op z'n zestigste niet zoveel vragen meer,helaas. Of..je moet iets anders geloven.

Anoniem zei

Hij stelde helemaal geen vragen meer op z'n zestigste. Dat weet ik zeker.

Anoniem zei

Beste Verlast, 60 is ook erg oud en Montaigne heeft dat wel bijna bereikt. Doarmer belooft dat mocht hij, Deo Volente, de 60 ooit halen, dat hij dan aftastend zal blijven reageren, leergierig kind als hij is.

Anoniem zei

Beste Bet, u bedoelt toch "dat weet ik enigszins ietwat zeker"?