vrijdag, juni 05, 2009

De berte De geboorte

Zo is de facticiteit overal, maar ongrijpbaar; ik kom altijd alleen maar mijn verantwoordelijkheid tegen en daarom kan ik niet vragen “ waarom ben ik geboren?”, de dag van mijn geboorte vervloeken of verklaren dat ik er niet om heb gevraagd geboren te worden, want die verschillende houdingen tegenover mijn geboorte, dat wil zeggen tegenover het feit dat ik een tegenwoordigheid in de wereld verwerkelijk, zijn nu juist niets anders dan manieren om die geboorte in volle verantwoordelijkheid op mij te nemen en tot de mijne te maken ; ook hier kom ik slechts mijzelf en mijn projecten tegen, zodat mijn geworpenheid, dat wil zeggen mijn facticiteit, uiteindelijk eenvoudigweg hierin bestaat dat ik ertoe veroordeeld ben geheel en al voor mezelf verantwoordelijk te zijn.

Sartre

Geen opmerkingen: