woensdag, februari 17, 2010

Gearhingjend Coherent

Als ons droomleven nacht na nacht even coherent was als ons dagelijks leven, zouden we nauwelijks meer weten of we nu geloof moesten hechten aan onze gedroomde, dan wel onze dagelijkse belevenissen.

B.Russell

Eens op een dag droomde ik, Zhuang Zhou, dat ik een vlinder was, een vlinder die fladderend rondvloog, tevreden met zichzelf, en zich niet bewust dat hij mij was. Plotseling werd ik wakker en begon ik me er rekenschap van te geven dat ik nog altijd Zhou was. Nu is het de vraag of ik Zhou ben die droomde dat hij een vlinder was, ofwel een vlinder die droomde dat hij mij was. Toch bestaat er noodzakelijkerwijs een verschil tussen mij en die vlinder. Dat noemen we dan maar de verandering der dingen.

taoïstisch verhaal

In onze tijd toont de film “The Matrix” het probleem van Russell, omdat de droom hier wel zeer coherent is en maakt het dan nog uit?Voor Doarmer al helemaal niet, hij is “in doarmer troch de dream”( = een doler door de droom) en omdat hij vaak in het onderw. verkeert, moet hij er niet aan denken, dat dit echt zou zijn en dat kan ook niet, want de coherentie ontbreekt daar in hoge mate.

Geen opmerkingen: