zondag, januari 23, 2011

In grins lûke Een grens trekken

Wij zouden echter niet moeten menen dat een moraal van ‘laissez-faire’ en van verdraagzaamheid de vrijheid van de ander meer zou eerbiedigen: zodra ik besta, stel ik feitelijk een grens aan de vrijheid van de ander, ik ben die grens en elk van mijn projecten trekt die grens om de ander heen: naastenliefde, het laissez-faire, verdraagzaamheid – of elke attitude van onthouding – is een project van mijzelf dat mij bindt en de ander zonder diens toestemming bindt. Verdraagzaamheid rondom de ander bewerkstelligen betekent dat de ander met geweld in een verdraagzame wereld wordt geworpen. Het betekent dat hem principieel de vrije mogelijkheden tot moedig verzet, volharding, zelfbevestiging worden ontnomen die hij in een wereld van onverdraagzaamheid zou hebben kunnen ontwikkelen.

Sartre

Geen opmerkingen: