vrijdag, maart 04, 2011

Ferantwurdlikens Verantwoordelijkheid

Ik ben in de wereld geworpen, niet in de zin dat ik aan mijn lot overgelaten en lijdzaam in een vijandig universum vertoef, als een plank die op het water drijft, maar juist in de zin dat ik me opeens alleen en hulpeloos aantref, geëngageerd met een wereld waarvoor ik de volledige verantwoordelijkheid draag zonder me, wat ik ook doe, van die verantwoordelijkheid te kunnen losscheuren…………Wie in de angst zijn gesteldheid verwerkelijkt, de gesteldheid geworpen te zijn in een verantwoordelijkheid die zich zelfs tot zijn geworpenheid zelf uitstrekt, heeft geen spijt, geen wroeging en excuus meer; hij is nog slechts een vrijheid die zichzelf volledig ontdekt en waarvan het zijn in de ontdekking zelf is gelegen. Maar meestal ontvluchten we de angst in kwade trouw.

Sartre

Geen opmerkingen: