zondag, juli 24, 2011

Moetsje Ontmoeten

Onze persoonlijkheid zelf is het product van onze verbeeldingskracht. De natuur zelf had een individu gemaakt, een samenstelling van organen en uitwisselingen; ik ben echter pas iemand geworden toen ik begreep dat ik voor anderen iemand was. Mijn wezen is niet binnen het omhulsel van mijn huid te lokaliseren, het bestaat uit de banden die door mijn ontmoetingen met anderen zijn ontstaan. En deze banden zijn het product van ons aller verbeelding, waarbij de verbeelding van de een die van de ander kan bevruchten…….. Als de verbeelding niet aan de macht is, staat het zonder meer vast dat morgen alleen het gevolg van vandaag kan zijn. Dankzij de verbeelding kunnen we verschillende mogelijkheden zien, maar vooral kunnen wij dan handelen om deze mogelijkheden te realiseren. Daar staat tegenover dat verbeelding zonder daden, zonder actie, voor ons een vlucht in de irrealiteit zou zijn.

A.Jacquard

Geen opmerkingen: