donderdag, januari 05, 2012

Ferleagenje Verloochenen

Rampspoed is goed voor mensen die alleen luisteren naar zweepslagen. Mijn verstand functioneert het best als het mij goed gaat. Het wordt veel meer afgeleid en in beslag genomen door narigheid dan door geneugten. Bij helder weer zie ik de dingen het scherpst……. Naar mijn mening berust het menselijk geluk op een goed leven en niet, zoals Antithenes beweerde, op een goede dood. Ik heb niet als bij een monster aan de kop en de romp van een verworden mens de staart willen plakken van een wijsgeer, en ook heb ik niet gewild dat dit armzalig laatste eindje het mooiste, het rijkste en langste deel van mijn leven ontkende en verloochende……… Als ik mijn leven nog eens moest overdoen, zou ik het net zo doen als nu. Ik treur niet om het verleden, ik vrees niet voor de toekomst.

Montaigne


Bepaalt de laatste bladzijde of een boek goed is of niet?

Geen opmerkingen: