vrijdag, april 27, 2012

Perfoarst gjin fergrutting Beslist geen hyperbool

Ik kan doen wat ik wil: ik kan, wanneer ik dat wil, alles wat ik bezit aan de armen geven, en er zelf een worden – wanneer ik dat wil! Maar ik ben niet in staat om dat te willen, omdat de tegengestelde motieven veel te veel macht over mij hebben: zij weerhouden mij ervan. Wanneer ik daarentegen een ander karakter zou hebben, en wel in die zin, dat ik een heilige zou zijn, dan zou ik het wel kunnen willen. Maar dan zou ik er ook niet omheen kunnen om het te willen, dan zou ik het dus ook moeten doen…….. Het is beslist geen metafoor, noch een hyperbool, maar de gortdroge en letterlijke waarheid, dat net zo min als op het biljart een biljartbal in beweging raakt zonder dat hij aangestoten wordt, een mens van zijn stoel kan opstaan, zonder dat hij aangetrokken of gedreven wordt door een motief.
Arthur Schopenhauer

Geen opmerkingen: