zondag, juli 29, 2012

Oertsjûge Overtuigd

Men beweert soms ook wel, dat er geen gedachten mogelijk zouden zijn zonder taal, maar daar kan ik het niet mee eens zijn: ik ben er van overtuigd, dat gedachten, en zelfs geloof (waar of onwaar) mogelijk zijn zonder taal. Hoe dat echter ook zij, het feit valt niet te ontkennen, dat voor alle behoorlijk uitgewerkte gedachten woorden onmisbaar zijn. Tot op zekere hoogte kan ik weten, dat ik vijf vingers heb, zonder het woord vijf te kennen, maar ik kan niet weten dat Londen acht miljoen inwoners bezit, zonder de taal der rekenkunde te kennen; en ik kan evenmin een gedachte bezitten, die nauwkeurig overeenkomt met hetgeen wordt beweerd in de stelling: “de verhouding van de omtrek van een cirkel tot de straal daarvan is bij benadering 3,14159:1.”
Bertrand Russell

Geen opmerkingen: