zondag, augustus 05, 2012

Hjoed de dei Vandaag de dag

Ik kan doen wat ik wil: ik kan als ik dat wil alles wat ik heb aan de armen geven en er zo zelf een worden – als ik dat wil! Maar het lukt mij toch niet om zoiets te willen, omdat er tegenwerkende motieven zijn die veel te veel macht over mij hebben dan dat ik het zou kunnen. Als ik daarentegen een ander karakter had en wel in zo sterke mate dat ik een heilige was, dan zou ik dat wel degelijk kunnen willen. Maar dan zou ik ook niet anders kunnen dan het te willen en ik zou het dus moeten doen. Dit alles gaat uitstekend samen met het “Ik kan doen wat ik wil” van ons zelfbewustzijn, waarin nog vandaag de dag sommige leeghoofdige heren filosofen menen de vrijheid van de wil te ontwaren, die ze dan ook vrolijk voor een gegeven bewustzijnsfeit laten doorgaan.
Schopenhauer

Geen opmerkingen: