donderdag, december 01, 2005

De kerstengel en de economie

Er werd vanavond bij mij gebeld en toen ik opendeed stond er een kerstengel voor de deur” Nou, jullie zijn dit jaar vroeg”, zei ik, “Sinterklaas is nog niet eens geweest. “ “ Nieuwe bedrijfspolicy “ antwoordde de engel “ we proberen de oude man eruit te werken, hij mag dan goed en heilig zijn, een engel is het beslist niet, deze kindervriend, daar kan ik je verhalen over vertellen” “ Ok” , zei ik , “ kom binnen, zet je step maar in het schuurtje, ik heb de koffie klaar” “ We hebben geen step meer”, antwoordde de engel, “wegbezuinigd”. “Geen step meer”, riep ik verbaasd” en jullie hebben ook al geen…… nou ja, je weet wel, zo blijft er weinig over om van te genieten “. “Ja”, zei de engel,” dat is zo, maar we kunnen er nog steeds uit na 61.000 jaar en dat is me ook wat waard”. Dat moest ik beamen en terwijl we een heerlijk kopje koffie dronken, ontspon zich een interessant gesprek over allerlei onderwerpen. Zo werd mij duidelijk, dat Sinterklaas de kerstengelen al langer een doorn in het oog is. De markt is volgens hen gewoon te klein voor twee van zulke grote spelers. Vroeger wisten ze dat niet, maar sinds kort krijgen de engelen economielessen, vandaar. “ En daarom zijn jullie steppen natuurlijk ook wegbezuinigd”, antwoordde ik , “ hoe meer je van economie weet, hoe groter de ellende wordt”. Dat moest hij weer beamen en nadat hij nog een tweede kopje had gedronken, nam hij vriendelijk afscheid en vloog de heldere decembernacht in, want steppen kon niet meer.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Is Kerstengel enkel- of meervoud?
Of zag jij zo vroeg op de avond al dubbel?(Jij hebt het over "jullie").
De grap is dat die Kerstengel net bij ondergetekende (econoom) op les was geweest. Ter illustratie van wat bezuinigen is, had ik de step van de Kerstengel in mijn schuur gezet en de deur voorgoed op slot gedaan. Boos vloog hij weg richting NO!
Fijn dat jij hem(hun?) kon geruststellen over de prooi van de commercie.

Anoniem zei

Doarmer nam aan, dat niet alleen bij hem een kerstengel voor de deur zou staan, vandaar "jullie" en dat was ook zo gezien het verhaal van econ-oma. Dit moet toch echt een andere engel geweest zijn, want zo'n traumatische ervaring had hij doarmer beslist verteld.