woensdag, december 28, 2005

Het absurde

Het absurde verschaft mij op dit punt duidelijkheid: er is geen morgen. Voortaan is dit de reden waarom ik werkelijk vrij ben.

Maar wat betekent het leven van een mens in een dergelijke wereld? Voorlopig wil het niets anders zeggen dat de toekomst hem onverschillig laat en dat hij ieder moment van zijn bestaan hartstochtelijk beleeft.

Enerzijds leert het absurde immers dat alle ervaringen om het even zijn en anderzijds worden wij erdoor aangezet een zo groot mogelijke hoeveelheid ervaringen op te doen.

Zich onophoudelijk bewust te zijn dat hij leeft in een heden dat zich voortdurend voortzet, dat is het ideaal van de absurde mens.

Uit het absurde trek ik dus drie consequenties:
Mijn revolte, mijn vrijheid en mijn hartstocht

Albert Camus

Geen opmerkingen: