zaterdag, februari 11, 2006

Plotinos

Lieve mensen

Ik ben weer terug. Mijn vliegtuig is gisteravond op schiphol geland en vandaag zit ik in mijn geliefde H. Ik heb er echt zin in om weer aan de slag te gaan, plannen te ontwikkelen, want er is nog zoveel te doen in deze wereld, het leed is zo groot. Wat de fruitmanden betreft, daar heb ik in overleg met mijn medewerkers een punt achter gezet, zand erover. Hadewych zei het zo mooi” pastoor", zei ze, "de zieken hebben uw medeleven gevoeld en daar gaat het in essentie om, daar kan geen ananas of banaan tegenop”. En om ook uw blik weer op dat andere te richten , heb ik voor u de woorden van Plotinos ,een denker uit de klassieke oudheid, opgezocht. Ik zou zeggen leest u dit, overdenk het, laat het toe in uw hart en gebruik het.

Uw pastoor te H.

Wie op een gelaat de weergegeven schoonheid gewaar wordt, voelt zich naar gindse wereld getrokken. Menigeen is echter zo traag van inzicht en voelt zich zozeer nergens heen bewogen, dat hij ook al ziet hij alle schoonheid in de waarneembare wereld en alle harmonie, en al deze geweldige regelmaat, en al de gestalten die, zich in de sterren, hoe veraf ook, openbaren, dat hij uit dat alles geen enkel besef voelt wakker worden en dat geen ontzag zich van hem meester maakt bij de gedachte: wat een schepping uit wat voor oorsprong! Het komt erop neer dat hij deze wereld niet begrepen heeft en evenmin iets van gindse wereld heeft ontwaard.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Welkom Pastoor weer terug in mijn H
Uw overdenking die u ons, onderdanen van H, mee geeft, vind ik adembenemend. Aldus ademloos kan ik nog net stamelen dat alleen Doarmer die gindse wereld binnen zijn bereik heeft en wellicht gezien heeft.

Anoniem zei

Lieve Maartje, bedankt voor jouw ontroerende woorden, ze inspireren mij enorm en geven mij het gevoel, dat mijn terugkeer naar H. een goede zaak is.

Anoniem zei

Lieve Maartje, laat "wellicht" maar weg, Doarmer heeft de gindse wereld gezien

Anoniem zei

Niet alle mensen kunnen zich verheffen. Het schijnt dat maar 3 categorieën dat kunnen: musici, geliefden en filosofen. Musici kunnen, met behulp van de filosofie, van de lieflijkheid van de klanken overgaan in die van het geestelijke goed; de geliefden moeten afzien van de lichamelijke schoonheid en streven naar de niet-lichamelijke; en de filosofen hoeven niets vreemds te doen omdat ze, als filosofen, al helemaal klaar zijn voor de contemplatie. Aldus Plotinos, Enneaden 1, 3, 1-3

Anoniem zei

Beste anonymous, wat moet het leven van een filosoof toch heerlijk zijn! De geliefden komen er in de woorden van Plotinos slechter vanaf, dat niet-lichamelijke, dat is wel heel Platoons.

Anoniem zei

de niet-lichamelijke schoonheid is de ware troost voor eenieder die poogt dit aardse bestaan te ontstijgen.

Anoniem zei

En daarom heb ik toendertijd voor de niet-lichamelijke schoonheid gekozen en ik heb er geen spijt van!

Anoniem zei

Lieve engel,uw keuze is begrijpelijk, want u bent een engel, maar wij mensen hebben een dubbele natuur, een geestelijke en een lichamelijke. Zouden wij alleen het eerste hebben, dan zouden wij ook engelen zijn, zouden wij alleen het laatste hebben, tja, wat zouden wij dan zijn, "onderwijsvolk" of zoiets?