dinsdag, februari 28, 2006

Scheermes

pluralitas non est ponenda sine necessitate (Scheermes van Ockham)

vrij vertaald:
De beste uitleg van een bepaald verschijnsel is de uitleg waarvoor je de minste aannames nodig hebt.

Dus is de meest eenvoudige verklaring van een verschijnsel in feite de beste. Ik citeer deze scholasticus n.a.v. de discussie, die ontstaan is over de afbeelding van gisteren. Hemelsblauw water, marmer, drie nimfen, dat is gewoon het Hulsbeek. Ook de pastoor, die daar regelmatig een frietje eet, zei vandaag nog tegen mij "Doarmer, het leuke aan het Hulsbeek vind ik al dat marmer, dat mis ik wel eens als ik in Antwerpen kom en ook op Capri valt mij dat ontzettend tegen".

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Het zwakke punt van het scheermes van Ockham is niet het principe maar de persoon (c.q. de wetenschappelijke cultuur waar deze persoon onderdeel van uitmaakt) die dit principe toepast. Voor het toepassen van dit principe is een referentiekader noodzakelijk en als dat niet adequaat is èn de persoon in kwestie is niet moedig of intelligent genoeg om dit te beseffen, dan hebben wij een probleem.

Anoniem zei

Beste anonymous, u moet het Doarmer niet kwalijk nemen, hij wil zo graag dat dit het Hulsbeek is, zo beleeft hij blijkbaar deze recreatieplas vanuit zijn referentiekader. Ik heb daar avonden lang met hem over gesproken, maar Doarmer is behalve een "doarmer" ook een "dreamer".En ik ben niet moedig genoeg om deze droom van hem te verstoren en u bent zeker intelligent genoeg om dit te accepteren.

Anoniem zei

Een beetje geschokt ben ik. Ik had nooit verwacht dat onze pastoor 'Saré' zou bezoeken.

Anoniem zei

Lieve huisvrouw, waar de kudde is, is ook de herder