zaterdag, februari 18, 2006

Vrijheid Frijdom

Wij zijn alleen, zonder excuus. Dat bedoel ik wanneer ik zeg dat de mens gedoemd is om vrij te zijn. Gedoemd, want hij heeft zichzelf niet geschapen, en aan de andere kant toch: vrij, want eenmaal in de wereld geworpen is hij verantwoordelijk voor alles wat hij doet….. De existentialist zal evenmin van mening zijn dat de mens houvast kan vinden in een teken dat hem in de wereld wordt gegeven en door middel waarvan hij zich oriënteren kan, want hij gelooft dat de mens zelf dat teken uitlegt zoals het hem uitkomt….. De onwaarachtigheid: Aan de hand hiervan kunnen wij begrijpen waarom onze leer een aantal mensen afschrikt. Want zij hebben vaak maar één middel om hun ongeluk te dragen; dat middel is de gedachte: ”Ik heb de omstandigheden niet mee gehad, ik heb veel meer mogelijkheden dan ik verwezenlijkt heb; goed ik heb geen grote liefde beleefd, geen diepe vriendschap gekend, maar dat komt omdat ik geen man of vrouw heb ontmoet die deze waardig waren…….."

Jean Paul Sartre

4 opmerkingen:

Anoniem zei

C'est juste!

Anoniem zei

Chère Francaise, les mots de vos lèvres!

Anoniem zei

C'est une surprise pour vous? Je ne le m'aide pas ce que je suis la Rein Carnation de la Madame-de-vie de Sartre. Je suis la 'été-viande' personalité de Simone's "On ne nait pas comme femme on le devient". Maintenant, apres des cinquant ans sur la terre je suis presque femme!

Anoniem zei

Chère Francaise, pourque "presque"?