woensdag, maart 29, 2006

Citaat voor Fan Tast

De oude wijsgeren dachten(en met reden) veel meer na dan ze lazen. Daardoor hielden ze zo strikt vast aan het concrete. De drukpers heeft dat alles veranderd. Er wordt meer gelezen dan gedacht. Wij bezitten geen filosofieën maar alleen commentaren. Deze uitspraak is van Gilson, die van mening is, dat op de tijd van de filosofen, die zich bezighielden met filosofie, de tijd is gevolgd van de professoren in de filosofie die zich bezighouden met de filosofen. Uit deze houding spreekt zowel bescheidenheid als onmacht. En een denker, die zijn boek zou beginnen met deze woorden: “Laat ons beginnen bij het begin”zou zich blootstellen aan glimlachjes. Wij zijn zover heen dat een boek over wijsbegeerte, dat vandaag zou verschijnen zonder zich te beroepen op enigerlei autoriteit, aanhaling, commentaar enz. niet ernstig genomen zou worden. En toch……

Albert Camus

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Doarmer, u dwaalt door de wereld en denkt dat u droomt, u verwonderend over alles wat al is gedacht en geschreven. Maar weet u zeker dat er met het ontstaan van de REnaissance geen sprake meer heeft kunnen zijn van de geboorte van originele denkbeelden? Is er na Plato inderdaad niets nieuws meer gedacht? Of hebben alle dwalers het niet als zodanig herkend, vastgeketend als zij zitten in de donkere ruimte van Plato's grot? Denk zelf, verhef u!

Anoniem zei

Beste Fan Tast, ik dacht dat ik u met het citaat van Camus een plezier zou doen, heeft u bij mij iets van kritiek bespeurd? Ik denk, dat je wel "origineel" kunt denken, maar het is nooit verkeerd je ook bezig te houden met wat gedacht is.Ik blijf erbij, dat als je dat laatste weglaat, je heel veel "mist".

Anoniem zei

Zeer geachte fan, u hebt de clou van Plato's grot naar mijn bescheiden mening gemist: de geketenden WORDEN naar het licht geleid door de woorden van die ene die ontsnapt was aan de kluisters van het duister. Zou het zo ook niet werken met het lezen en citeren: woorden van anderen, wijzer dan wij, verheffen ons (dwergen als wij zijn, zittend op de schouders van reuzen). Dixi.

Anoniem zei

Beste Fan, wat bent u een prachtig, onafhankelijk, authentieke vrijdenker. Ik kom ze vaak tegen in mijn praktijk.
Een kleine kanttekening wil ik toch maken.
Wees bewust van uw dwangmatige ''geloof'' in de huidige mens als creator, als schepper. In uw ogen bestaan u en uw omgeving pas als ze met ''originele denkbeelden'' komen. Het verleden denkt u al te kennen. U bent immers op leeftijd en (ex-)leraar; een tikkeltje blasse en arrogant.
Zie het als een luxe dat we kunnen leren van de ''homo universalis'' uit het verleden.
De huidige mens ontdekt en weet alleen nog maar veel, van heel weinig.

Anoniem zei

Beste Fan Tast, u zou toch eens een keer de Tractatus van Ludwig Wittgenstein moeten lezen.