maandag, maart 06, 2006

Lyrisch Intermezzo

En astû my leaf hast , famke,
Draech ik dy blommen dy oan,
En jouns foar dyn finster sil klinke
De geal syn kleare toan

De roaze, de lylje, it douke, de sinne
Dy leave ik sa djip en sa ynlik-foarhinne.
Nou leavje ik allinne as myn langstme en myn seine
Dy reine, yn skientme folteine, dy keine-
Hja selme, wel fan alle minne,
Is roaze en lylje en douke en sinne.

As ik dyn eagen skôgje mei
Wurdt al myn leed en wjermoed wei
Mar as myn mûle dines foun
Dan bin’k al hielendal wer soun.

As ‘k oan dyn boarst myn holle liz,
Dan fiel ik dat dit de himel is;
Mar astû seist; “Ik leavje dy!”
Dan skriem ik bitter en ik swij.

Fedde Schurer: Lyrysk Intermezzo

Vertaling (helaas niet op rijm en met andere klanken) :
En als jij mij liefhebt, meisje,
Breng ik die bloemen voor je mee
En ’s avonds voor je venster zal klinken
Van de nachtegaal de heldere toon.

De roos, de lelie, het duifje, de zon,
Ik hield daarvan zo diep en innig- voorheen
Nu bemin ik alleen als mijn verlangen en zegen
Die reine, in schoonheid voltooide, die kuise-
Zijzelf, bron van alle liefde,
Is roos en lelie en duifje en zon.

Als ik je ogen mag aanschouwen
Verdwijnt al mijn leed en tegenzin
Maar als mijn mond de jouwe heeft gevonden
Dan ben ik weer helemaal gezond

Als ik aan jouw borst mijn hoofd leg
Dan voel ik dat dit de hemel is.
Maar als jij zegt: “ Ik hou van jou!”
Dan huil ik bitter en ik zwijg.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Remember Kneppelfreed:

Welke taal spreekt u daar?

Rjochtsaken Ljouwert
Sitting 10 juny 1933.
Polysjerjochter Mr. Meihuizen.

De tael fan mem en heit, fan beppe en pake,
De tael fan slachten her en ieuwen âld,
De tael dy't mear as hokker frjemde sprake
syn oanklang yn it hert fan Fryslân hâldt.
De tael dy't stoerens spriek foar keningstroanje,
Dy't frijheitsliet better as flaeiwurk foeg't,
De tael fan Gemme fan Burmanje:
"Foar God allinne is 't dat in Fries him bûcht!"
Dy tael dy't ieuwen stie en jitte stean mei,
De tael fan Gysbert Japicx' prinslik liet,
De tael, hwaens blide jubel nêst ús gean mei,
As wer dit folk syn tiid en doel forstiet.
De tael dêr't Fryslâns Jonkheit hjoed foar optsjocht,
De tael dy't ús in eare en rykdom bliuwt -
De tael dêr't rjochter fan gewelt en ûnrjocht,
De dei fan moarn dyn oardiel yn biskriuwt!

Fedde Schurer
út: Op alle winen (1936)

Anoniem zei

Voor info over Kneppelfreed, zie:

http://geschiedenis.vpro.nl/attachment.db/4262620/kneppelfreed.doc

Anoniem zei

eppelfreed.doc

Anoniem zei

Beste anonymous, natuurlijk zal Doarmer kneppelfreed (= knuppelvrijdag) altijd herinneren, dit was de laatste opstand der Friezen, in 1951. Doarmer was er nog niet echt, dus hij heeft niet meegedaan, maar hij kent de verhalen over "het bloedig neerslaan van deze opstand". Doarmer heeft wel in zijn studententijd in een herdenkingsoptocht in Ljouwert meegelopen en dat was waarschijnlijk in 1976? Gelukkig heeft men zijn lesje wel geleerd, wat die poltierechter toen zei, zou nu niet meer kunnen. De opstandelingen zijn niet voor niets "gevallen".

Anoniem zei

Vertaling van het door anonymous geplaatste gedicht.
Op de vraag van de Hollandse politierechter " Welke taal spreekt u daar? antwoordt deze trotse Friese dichter-krijger, zijn standbeeld staat in Heerenveen:
De taal van moeder en vader, van grootmoeder en grootvader, de taal van eindeloze geslachten en eeuwenoud, de taal die meer dan welke vreemde taal zijn weerklank vindt in het hart van Friesland, de taal die stoer sprak tegen de koning, die zich beter naar een vrijheidslied voegt dan naar vleien,de taal van Gemma van Burmania:" Een Fries buigt alleen voor God!". Die taal, die eeuwenlang stond en nog staan mag, de taal van Gysbert Japicx's prinselijk lied, de taal wiens vreugdeklanken ons mogen begeleiden,als dit volk weer zijn tijd en doel begrijpt,de taal waarvoor Friesland's jeugd vandaag optrekt,de taal die ons in eer en rijkdom blijft, de taal, waarin, rechter van geweld en onrecht, de dag van morgen jouw oordeel beschrijft.

Anoniem zei

(helaas niet op rijm en met andere klanken):

je lijkt sinterklaas wel. een en al originaliteit...

Anoniem zei

Beste Fan, u leert snel. U durft nu ook al in de baas zijn tijd te reageren!

Anoniem zei

ATV

Anoniem zei

Beste Fan, uw type vormt de ruggegraat van onze maatschappij, graag zouden wij iets meer van u horen, u vindt originaliteit belangrijk en misschien zouden de webloglezers nog veel van u kunnen leren, de meesten van ons zijn dol op cursussen, en we zijn net een spons we nemen alles op