maandag, maart 06, 2006

Van de oester en de parel

Oorspronkelijk werden parels gevist in vele wateren. In de Perzische Golf, de Stille Oceaan , de Golf van Mexico en het Hulsbeek bijvoorbeeld. Het is gevaarlijk werk. De duiker moet lang onder water blijven om zijn werk te doen want oesters zitten erg vast en zijn moeilijk te openen. Het is echter wel de moeite waard, want de parels die op deze manier gevonden worden zijn een bijzonderheid: het zijn "natuurlijke" parels. Natuurlijke parels zijn zeldzaam en dus kostbaar .

Doarmer: Uit mijn tijd als parelvisser

6 opmerkingen:

Anoniem zei

ppparels, mooie ppparels!

Anoniem zei

Speciaal voor de liefhebbers van RubberenRobbie: het duet uit de Palingvissers

Kijk, ik heb beet
Kijk, m'n dobber is weg
Ja, het is weer paling
Kom hier, joh jij heb 'em

Paling, paling, vette paling, niet te betalen voor een sterveling
Paling, paling, grote paling, ik vreet je gauw op, jij lekker ding
Hee, Willem, heb jij al beet gehad
Nee, ik heb nog geen stootje gehad

Nou ehh.. ik zit hier nou al een halfuur voor joker
Maar volgens mijn zijn ze op vakantie
Nou, daar heb ik geen last van hoor
Kijk, ik heb alweer beet, ja je ken visse of je ken 't niet

Hee, ik heb weer beet
Of zit m'n dobber soms vast
Ik krijg 'm niet eens naar boven
Dit moet een knaap zijn, opgepast

Paling, paling, vette paling, niet te betalen voor een sterveling
Paling, paling, grote paling, ik vreet je gauw op, jij lekker ding
Hee, Willem, kom eens helpen
Dit is een kanjer, kom toch eens hier

Nee 't mot gebeuren, begint 't nog te gieten ook
Hee Willem, kom dan effe hellepe jeh
ik heb me daar een kanjer aan de lijn zitten, niet
Ja, daag, hij heb weer wat, die zal wel weer vastzitten in de bagger
Ja kijk dan uit je kop joh, kijk dan heuuuhhh
Ohhhh hu dat is de hooooh
Jeh jeh
Ohhhhh aaah
Kijk 'r heh grote tandeeh
Aaaaaaaahhh helleeep
Jeh jeh jeh
Kijk uit jah jah jah
Neee

Anoniem zei

Anonymous, vind je dat lied geschikt voor mij om te zingen?
Ik lijkt jou de enige echte parelvisser van vroeger, Doarmer,
geschikt om dat duet met mij voor te dragen?
En kun je mij de partituur van de Palingvissers,in het geval je het wat lijkt, toesturen?

Anoniem zei

Zeg Doarmer, ik stond gisteren voor het raam van de juwelier, daar lagen 7 parels. Boven één stond zoetwaterparel, boven de anderen 6 'cultivé'. Die ene parel leek een beetje op die twee parels in die oester van je.
Jij bent dus een echte parelvisser geweest, wat raad je mij aan? Moet ik er voor gaan?
Mijn parels die ik kwijt ben, waren toch niet echt!
Ik ben binnenkort een halve eeuw katholiek(Let op:morgen in dagblad T "Terugblik op een halve eeuw katholiek leven") en dan vraag ik die parel voor mijn verjaardag.

Anoniem zei

Allez zeg,

daar ken ik ook een mooi liedeken van. Tis van mijne naamgenoot Peter, die van Koele Wijn houdt, zunne.

De parelvissers van Samoa

Suoni was een duiker
En elke morgen voer hij uit
Met zijn vrienden op de oude schuit
Naar de oesterbanken
Op het strand stond Quita
En was Suoni weergekeerd
Gingen haar lippen op en neer
Of zij iemand wilde danken
Want al lacht Suoni nu
Zij weet maar al te goed
Hoe bekend hij staat om zijn overmoed:

Refr.:
Ja de parelvissers van Samoa
Weten daar op zee
Duikt het gevaar steeds mee
Maar de parelvissers van Samoa
Zijn niet bang want in dat kleurenpradijs
Liggen diep, de parels met de hoogste prijs

Een legende van Samoa
Vertelt dat er parels zijn
Groot en schitterend als een robijn
Diep tussen de koralen
En zo vaak zei Suoni
M'n Quita, ik ben te arm voor jou
Oh, als het mij eens lukken zou
Zo´n parel op te halen
Dan kunnen we trouwen
Ja dan krijgen we het goed
Maar zij is zo bang
Om zijn overmoed, maar:

Refr.

En toen op een morgen
De vissers doken urenlang
Toen Suoni lachend bovenkwam
Blij en opgewonden
Meteen dook hij weer onder
Maar waarschijnlijk veel te diep
Pas toen het tegen de avond liep
Heeft men hem gevonden
Met in zijn hand een parel
Zoals er weinig zijn
Groot en schitterend
Als een robijn



Maar natuurlijk is den versie van Sjorske (zo noemen we hem baj ons zunne) Bizet wel een stukske mooier, nie waar. Ja, geef mij maar een stukse van dieje Fransoos.

Anoniem zei

Peerke, ik ga alles wat mar los of vast zit over 'De Parelvisser" zingen. Kun jij, wellicht via via aan de partituur van Bizet's Parelvissers komen?