vrijdag, mei 26, 2006

Flinter yn it ferliedlik ljocht

Pál Szinyei Merse : picknick in mei

Zoals de tere vlinder opgetogen
komt aangezweefd naar het verlokkend licht
dat hij ziet stralen in een mooi gezicht
en, stervend, pijn veroorzaakt in die ogen.

zo word ik naar mijn zon gezogen,
die met haar luister mij geheel ontwricht:
Amor ontnam, opdat mijn rede zwicht
voor mijn verlangen, mij het denkvermogen.

Ik zal in deze zon mijn einde vinden,
omdat zij mij ontwijkt, en zonder haar
heb ik de kracht niet om nog voort te leven.

Daar zij mij zo verrukkelijk verblindde,
wil ik mijn liefste geen verdriet doen, maar
om haar te sparen zelfs mijn leven geven.

Francesco Petrarca (1304-1374)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Allez zeg,

dieje Frank heeft het zwaar te pakken.

Anoniem zei

Gij weet hoe die Italianen zijn