maandag, september 25, 2006

Nieuwe oren Nije earen

Dies Buch gehört den Wenigsten. Vielleicht lebt selbst noch keiner von ihnen. Es mögen die sein, welche meinen Zarathustra verstehn; wie dürfte ich mich mit denen verwechseln, für welche schon heute Ohren wachsen? Erst übermorgen gehört mir. Einige werden posthum geboren.
Die Bedingungen, unter denen man mich versteht und dann mit Notwendigkeit versteht, ich kenne sie nur zu genau. Man muβ rechtschaffen sein in geistigen Dingen bis zur Härte, um auch nur meine Ernst, meine Leidenshaft auszuhalten. Man muβ geübt sein , auf Bergen zu leben, das erbärmliche Geschwätz von Politik und Völker-Selbstsucht unter sich zu sehn. Man muβ gleichgültig geworden sein, man muβ nie fragen ob die Wahrheit nützt, ob sie Einem Verhängnis wird..... Eine Vorliebe der Stärke für Fragen, zu denen niemand heute den Mut hat; der Mut zum Verbotenen; die Vorherbestimmung zum Labyrinth.

Friedrich Nietzsche: uit voorwoord der Antichrist

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit werk (ca. 80 bladzijden)is heel duidelijk geschreven. De taal is fel, zoals gebruikelijk bij Nietzsche, hij wilde per slot van rekening een in zijn ogen zeer verwerpelijk systeem bestrijden en dan moet je niet kinderachtig zijn, maar als je een beetje door dit "taalgebruik" heen prikt,dan staan er toch een aantal dingen in die de moeite waard zijn.En bovendien wat zijn nou 80 bladzijden!

Anoniem zei

Ook de boekenclub "Het betere boek" heeft dit werk behandeld,aangetrokken door de dikte ervan. En eerlijk is eerlijk, het deed nauwelijks onder voor een Harry Potter.

Anoniem zei

doarmer moge het U niet vergaan als d'Annunzio:

"Als hartstochtelijk, maar ook wat slordig lezer van Nietzsche omhelsde hij ideeën waarvan thans menig weldenkende burger nog gruwt. Hij was gefascineerd door Nietzsche’s concept van de Übermensch en raakte ervan overtuigd dat hij zo'n uitverkorene was: iemand die niet naar de regels van de burgerlijke moraal hoefde te leven en slechts eigen wetten gehoorzaamde.
Aanvankelijk paste het beeld dat de jonge dichter had van zijn grootse rol in de wereld nog geheel in de sensuele atmosfeer van het fin de siècle. De jeugdige superuomo, kampvechter van het schone en verhevene, bleek in de praktijk een egoïstische supermacho".

Anoniem zei

Waarde Zeno, Doarmer kent het verschijnsel d'Annunzio, maar zoals u al terecht opmerkt, was hij "een slordig lezer". Vergelijkt u het bijvoorbeeld met de "christelijke kuddediervrede" Er zijn zelfs mensen geweest, die op grond van de bijbel kruistochten zijn begonnen. Bovendien Doarmer is zoals zijn naam al zegt "een doler door de droom " en geen dweper!. Wat Nietzsche zegt is belangwekkend, maar dat zijn ook de uitspraken van Wittgenstein, Kant, Ockham en zelfs van de kerkvader Augustinus,om maar een paar van Doarmer's favorieten te noemen. Waarde Zeno, vanwaar uw angst voor Nietzsche? Grote schrijvers als Thomas Mann hadden hem als voorbeeld.