dinsdag, oktober 10, 2006

In den beginne was het woord.......

Bij dat alles echter blijft de idee van Johannes gelden: In den beginne was het woord....... Wie religie, in zijn beperkte of in zijn ruime zin, wil losdenken van de taal, zal niet verder komen dan een vaag heimwee, een ongeformuleerde onvrede. Wie God wil denken, zal ‘God’ moeten zeggen……….
Over de verhouding van hersens en strottenhoofd is, genetisch bezien, alleen te vertellen, dat de ontwikkeling parallel geweest moet zijn. Over wat zich eerst ontwikkelde en wat daarna kwam is even weinig relevants op te merken als over de vraag wat fundamenteler is: het spreken of het denken. Voorlopig houden wij het er maar op, in gezelschap van eminente taalkundigen, dat de taal per se een abstract logisch systeem is en dat niet alleen Descartes maar ook onderzoekers van onze dagen de taal gelijk achten aan de abstract-logische gaven van de mens………..
De enfants sauvages bewijzen niets tegen de taal als menselijk specialisme, integendeel, ze bevestigen dat juist door de taal de mens zijn eigen belevingswereld vindt en volgroeit in zijn soortelijke bepaaldheid. Tweebenig, licht van kaak, met gespitste neus bewegen wij ons temidden der soortgenoten: juist door deze specialisaties in onze lange evolutiegeschiedenis konden we worden wie we zijn – pratende dieren.

F. Droste: Het taaldier mens

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Een grote invloed op de taal hebben bijvoorbeeld de middeleeuwse mystici gehad. Woorden als "gelaten, indruk, invloed en begrijpen" danken hun betekenis aan de gedachtenwereld van deze mediterende christenen.Wat waren zij geweest zonder hun pogingen tot verwoorden?

Anoniem zei

De beste Johannes gebruikt hier het Griekse woord "logos", dat onder andere inderdaad ook "woord" kan betekenen. Voor wie kennis genomen heeft van de diverse stromingen binnen de Hellenistische filosofie is duidelijk dat hiermee vooral het "scheppende oerbeginsel" wordt bedoeld. Logisch trouwens, ook in Johannes' visie: de schepping ontstond pas toen God sprak!