zaterdag, december 23, 2006

Oer in doarp en in skriuwer

Voorjaar 1964. De inwoners van Greonterp begroeten een nieuwkomer: het is Gerard Reve, de volksschrijver die zich op dat moment nog Gerard Kornelis van het Reve laat noemen. Reve heeft een leegstaand arbeidershuisje in het midden van Greonterp gekocht. Hij blijft er zeven jaar wonen.
Het zijn jaren waaraan de Greonterpers tot op de dag van vandaag aan herinnerd worden. En soms is dat best vermoeiend, blijkt uit een telefoontje aan voorzitter J. Galema van Dorpsbelang Greonterp. ,,Reve? Ach, dêr is alles wol oer sein.”
Galema woonde jarenlang tegenover Reve, op de boerderij aan de overkant van de straat. Na enig aandringen vertelt hij dat hij goed kon opschieten met de bekende schrijver. Dat gold eigenlijk voor alle Greonterpers. ,,Der wie neat mis mei dy man. Hy wie moeilik foar himsels, net foar ús.”

Uit: Friesch Dagblad

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Reve vertelt een droom:

Ik droomde dat ik aan de hemelpoort kwam en dat was een verlaten, vervallen fabriek. Het was donker, vies weer; het regende. God zat kwaad en nukkig te kijken en het viel me op dat hij maar één arm had. Ik zei: ik ben die en die. Hij ging dat opzoeken in het grote boek en ik stond er niet in. Er stond: Reveboer, Revens, want die namen bestaan ook. Toen legde God het voor aan Maria en toen kwam het toch nog goed. Dat droomde ik. Maria is de smekende almacht; God kan haar niets weigeren, dus als zij zich ontfermt over een zondaar, dan zit het goed. Als je aan de hemelpoort komt en je wordt niet binnengelaten, zeg dan: ik wens uw moeder te spreken. En dan komt ze tenslotte, doodmoe, want ze heeft verschrikkelijk veel te doen. En dan zeg je tegen Maria: ik heb weinig te zeggen, ik ben een zondig mens, maar ik ken Gerard Reve persoonlijk. En dan zegt zij: klootzak, had dat nou meteen gezegd. Loop maar gewoon door.

Anoniem zei

Nog eentje van Reve:

Gedachtig aan Uw Sterven heb ik lang gevast,
en al die tijd niet eens gedronken.
Zo zie je weer: bij God is alles mogelijk.
Maar toon mij toch, als oogst van dit rampzalig leven,
één regel, die de moeite waard en leesbaar was.

Anoniem zei

Beste Doarmer, jij als rechtgeaarde Fries hebt natuurlijk allang via uitzending gemist Gerard Reve van zon. 17 dec jl opgenomen!
En anders raad ik je dat aan!!!!!

Anoniem zei

Wat leaf Nynke, Doarmer in "oprjochte" Fries?