donderdag, maart 15, 2007

Smeitsje Smaken

Voor de ouders hem voor een beroep bestemmen, roept de natuur hem tot een leven als mens. Leven is het beroep, dat ik hem wil onderwijzen. Komend uit mijn handen, zal hij niet zijn – ik erken het volmondig – magistraat, soldaat of priester; hij zal in de eerste plaats mens zijn; al wat een mens moet zijn, hij zal het zijn, zo nodig even goed als wie ook; en het lot moge hem van de ene plaats naar de andere doen gaan, hij zal altijd op zijn eigen plaats zijn….. Leven, dat is niet ademhalen, dat is handelen, gebruik maken van onze organen, onze zinnen, onze vermogens, van alle delen van ons zelf, die ons het besef van ons bestaan geven. De mens die het meest geleefd heeft, is niet degene die de meeste jaren heeft, maar degene die het meest het leven gesmaakt heeft.

Rousseau (1712-1778)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik proef de smaak van water
en ruik de dong
Het is voorjaar
Ik zie de ontluikende natuur,
de nabijheid van het roodborstje
van de Barnevelder haan en zijn kip
Ik hoor de duif, de specht
om half zes het Johannesklokje
Ik voel de warmte van de nabijheid
en ben na vele omzwervingen
weer thuis

Anoniem zei

Wohin gehen wir? Immer nach Hause.

Novalis (1772 - 1801)