zaterdag, april 14, 2007

Kom oerein Sta op

Ik kan mij niet verplaatsen in iemand die graag wil zijn zoals het hoort: die niet waagt lief te hebben, te haten en te oordelen voor hij weet wat de anderen daar wel van zullen zeggen. Ik weet dus niet hoe het hoort! Ik veracht zelfs iedereen die wil zijn als elk ander! Die om zich heen ziet om te weten te komen hoe hij door anderen beoordeeld wordt! Die altijd met anderen rekening houdt, niet omwille van hen, maar om in hun ogen niet belachelijk te schijnen – zou hij belachelijk zijn, dan hadden ze plezier om hem! Wat afschuwelijk toch! – Maar waarom zouden we de mensen geen pleziertje gunnen! We hebben er zelf toch ook voordeel bij dat onze brave medemensen goedig om ons moeten lachen! – “Ja maar, als ze lachen, achten ze me niet meer!”- Maar waarom zou je daar nu bang voor zijn? Wee mij als iets dat om te lachen is al volstaat om mij niet langer te achten! Dat is enkel goed voor de ijdeltuiten, die zich bij het minste of geringste al opgelaten voelen.

Sta op en ga heen, vrienden, al veel te lang hebben jullie mij aan het woord gelaten. De wind wordt koeler en steekt op, dauw komt op het gras en een trilling doorvaart deze hoogten: de avond breekt aan. Ga, en als jullie weer beneden in het dal zijn, haal dan alsjeblieft een kleine stommigheid uit, opdat iedereen kan zien wat jullie zoal van mij geleerd hebben.

Fr.Nietzsche

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wee mij als iets dat om te lachen is al volstaat om mij niet langer te achten

Anoniem zei

Beste vader (Fr. heit = vader), het lachen van de kudde is vaak niet meer dan een zenuwtrekje.