donderdag, april 12, 2007

Mankelikens Melancholie

Het werk moet nu eenmaal gedaan worden, dat is niet anders, maar verkeer regelen in het buitengebied betekent wel vaak eenzaamheid. Nu is Doarmer hier wel aan gewend, hij is nooit getrouwd geweest , zijn werk kwam altijd op de eerste plaats, en als hij na een dag van onafgebroken verkeer regelen thuiskomt, is er niemand , die op hem wacht. Zoals gezegd, meestal is het geen probleem, de soms dankbare blikken van de verkeersdeelnemers in het buitengebied maken ook veel goed, en daar doet hij het per slot van rekening voor. Soms echter, zoals vandaag, op zo’n mooie lentedag wordt Doarmer wel beetje weemoedig. Dan zou hij graag een stem willen horen, die zegt “schat, wil je een kopje thee?” of een lichte bemoedigende aanraking van een hand willen voelen, een aanraking, die uitdrukt “je kunt het , ik sta achter je”. Dit alles moet Doarmer missen en daarom spreken de woorden van Adriaan Roland Holst hem ook zo aan en troosten hem.

Ik zal de halmen niet meer zien
Noch binden ooit de volle schoven,
Maar doe mij in den oogst geloven
Waarvoor ik dien -

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik wist niet dat Doarmer zo religieus was.

Anoniem zei

Dr.Oetker, zonder geloof is een beroep als verkeersregelaar in het buitengebied niet uit te oefenen.

Anoniem zei

beste D,

"non serviam" wellicht..?!

Anoniem zei

Beste d'a, voor een godsvruchtige en harde werker, zoals Doarmer nu eenmaal is en dat krijg je er ook niet meer uit, geldt meer "semper serviam".

Anoniem zei

Doarmer's werkopvatting wordt het beste onder woorden gebracht door de mysticus Meister Eckhardt, die het volgende zei:
Als je duizend jaar lang aan het leven zou vragen: 'waarom leef je?' - en als het kon antwoorden, zou het niets anders zeggen dan: 'ik leef omdat ik leef'. Dat komt omdat het leven uit zijn eigen grond leeft en opwelt uit zichzelf. Daarom leeft het zonder waarom, zelfs hierin dat het voor zichzelf leeft. Als je nu een waarachtig mens die werkt vanuit zijn eigen grond, zou vragen: 'waarom doe je je werk?' - en als hij goed zou antwoorden, zou hij niets anders zeggen dan: 'ik werk omdat ik werk'.