dinsdag, mei 29, 2007

Besite Bezoek

Pater de B. op huisbezoek

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Tot de geplogenheden van mijn pastorale leven behoort het afleggen van huisbezoeken, zoals hier bij de huisvrouw te G. Alhoewel het hier een met volle melk gedoopte bekeerling betreft, blijft het gevaar voor afvalligheid aanwezig. De aandachtige beschouwer ziet hoe de duivel via de wellustige blik in de ogen van de huisvrouw van zijn aanwezigheid blijk geeft. Jazeker, soms moeten de schapen met harde hand teruggeleid worden naar het smalle pad der deugd. Volkomen voorbereid op deze diepgravende gesprekken zorg ik dan ook altijd voor een goed gevulde doos met tissues. Ook in dit geval was de bodem van de doos in zicht toen het berouw eindelijk doorbrak. Speelt de dikke duivel Durk in het geniep wederom een rol? Nadere inquisitie blijft nodig.
Enfin, het was een gezegende middag.
Bij mijn vertrek zegende ik de stapel plannen van aanpak, masseerde mijn vingers, pijnlijk van het vele afvinken ( ja ja, ook de Kerk gaat met de tijd mee!)en overwoog nog even de waanzin van de huisvrouw uit te drijven en de kudde varkens daarmee te belasten.
Aangezien ik er niet zeker van was,
dat Sint-Franciscus mij deze daad niet euvel zou duiden, bedacht ik mij. Een volgende keer kan ik wellicht minder diervriendelijk te werk gaan, immers: wat het zwaarste is, moet het zwaarste wegen.
Zoals immer om uw zielenheil bekommerd groet u uw pater Pierre de Bree s.j.

Anoniem zei

Ja, waarde pater, de strijd tegen het kwaad stopt nooit, steeds weer duikt zij weer op in vele gedaanten, waarvan de dikke duivel Durk waarschijnlijk nog een van de onschuldigste is en dus blijft er inderdaad niets anders over dan "anpacken und abfinken".