zondag, mei 13, 2007

Ferjitte Vergeten

Beschouw de kudde die je grazend voorbijgaat: zij weet niet wat gisteren, wat vandaag is, springt rond, vreet, rust, verteert, springt weer, en zo van de morgen tot de nacht en van dag tot dag, met haar lust en onlust kortaangebonden, namelijk aan de pin van het moment, en daarom noch zwaarmoedig, noch verveeld. Dit te zien is de mens niet aangenaam, omdat hij tegenover het dier op zijn menszijn pocht en toch afgunstig zijn geluk gadeslaat – want dat is het enige wat hij wil, net als het dier noch verveeld, noch onder smarten leven, en toch wil hij het tevergeefs, omdat hij niet op dezelfde manier wil als het dier. De mens vraagt het dier wel eens: waarom vertel je me niet over je geluk en kijk je me alleen maar aan? Het dier wil ook antwoorden en zeggen: dat komt doordat ik altijd meteen vergeet wat ik wilde zeggen – maar toen vergat het ook dit antwoord alweer en zweeg: zodat de mens zich erover verwonderde.

Friedrich Nietzsche: Unzeitgemässe Betrachtungen

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wij van de Partij van de Dieren, bestaand uit welopgeleide vrouwen en één man drs. O.N. der Wijs, zijn ons met Nietsche ervan bewust dat dieren onmachtig zijn. Daarom zijn wij "de stem van de dieren".

Anoniem zei

Ik rijd al jaren paard en haar lichaamstaal spreekt boekdelen.
Dus ze zijn het woord niet vergeten ze hebben het uitgesproken woord nooit nodig gehad om zich verstaanbaar te maken.

Anoniem zei

Ik ben drie keer getrouwd geweest.
Nu leef ik samen met mijn (Afgaanse wind-)hond.
Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest. Zij begrijpt mij altijd in goede en slechte tijden, bij weer en ontij. En ik begrijp wat zij bedoelt.

Anoniem zei

Beste Mensje, A.Zone en T.Rouw, dieren laten je nooit in de steek, maar waarom spreken ze niet? Misschien kunnen ze het wel, maar hebben ze niets zinnigs te zeggen en een andere theorie beweert, dat als ze zouden kunnen spreken, dan zouden wij ze toch niet begrijpen.Hoe dan ook het ontbreken van dit communicatiemiddel staat de liefde tussen mens en dier beslist niet in de weg.