zaterdag, mei 05, 2007

Oerdwealskens Vermetelheid

Er staan ons nog grote veranderingen te wachten als de massa eerst maar eens begrijpt dat heel het christendom op vooroordelen stoelt; het bestaan van God, onsterfelijkheid, bijbelgezag, inspiratie en nog enkele zaken zullen altijd problemen blijven. Ik heb geprobeerd alles te ontkennen: o omlaaghalen is gemakkelijk, maar opbouwen! En zelfs het omlaaghalen lijkt gemakkelijker dan het is; wij zijn door de indrukken uit onze kindertijd, de invloed van onze ouders, en onze opvoeding zo verregaand bepaald dat dergelijke diep gewortelde vooroordelen niet gemakkelijk door redenaties of louter door de wil kunnen worden weggenomen. De macht der gewoonte, de behoefte aan iets hogers, de breuk met al het bestaande, het ten gronde gaan van heel de maatschappelijke ordening, de twijfel of de mensheid niet reeds tweeduizend jaar door een drogbeeld wordt geleid, het gevoel van de eigen vermetelheid en driestheid: dat alles strijdt zijn onbesliste strijd, tot tenslotte verdrietige ervaringen, treurige gebeurtenissen ons hart weer terugvoeren naar het oude kinderlijke geloof.

Friedrich Nietzsche

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik geloof in de schoonheid
van de almachtige natuur
de zon
die nu al dagen schijnt
de blauwe regen
die al dagen valt
de wind
die waait
jij warmt je aan mij
het gaat niet meer voorbij

Ik geloof in de eeuwigheid

Anoniem zei

Fijn dat anoniem zo'n zonnige blik heeft maar wat als de lucht grauw is en de regen niet meer blauw maar druilerig is en nooit meer weg dreigt te gaan?
Ik denk dat Nietzsche dan treffend is. Kunst om een nieuwe weg te vinden.
Vernieuwend zijn voor jezelf en uiteindelijk voor de rest van de wereld.Maar hoe?

Anoniem zei

Ik leauw yn ‘e skientme
fan ‘e aloerhearskjende natuer
de sinne
dy’t no al tiden skynt
de blauwe rein
dy’t al tiden falt
de wyn
dy’t waait
do waarmest dy oan my
it giet nea foarby

Ik leauw yn ‘e ivichheid

Anoniem zei

Ik ben de kleindochter van de Junger met puntjes op de 'U'.Dit voor diegenen die mijn grootvader gekend hebben.

Anoniem zei

Beste Jünger, Doarmer is al zo oud, dat hij uw grootvader heeft gekend, het was een echte krijger.