dinsdag, mei 29, 2007

Skoarjend Schoorvoetend

Het oordeel dat ik over mezelf vel, is harder en strenger dan dat van rechters, die alleen maar kijken of ik mijn burgerplichten vervul: mijn geweten is veel strikter en dwingender. Maar plichten waaraan men mij, als ik ze niet nakwam, met harde hand zou houden, vervul ik maar laks. Iets is alleen een goede daad, als je het uit vrije wil doet ( Cicero). Een daad die niet naar vrijheid zweemt, is een daad zonder eer of gratie. Waar de wet mij toe verplicht voer ik maar schoorvoetend uit (Terentius). Zodra ik mij tot iets genoodzaakt zie, schakel ik mijn wil liever uit, want voor al wat op bevel geschiedt, is men de opdrachtgever erkentelijker dan de uitvoerder (Valerius Maximus). Ik ken mensen die deze houding overdrijven tot het onrechtvaardige toe, die liever geven dan teruggeven, liever uitlenen dan betalen, en die hun naaste minder graag helpen zodra ze ertoe verplicht zijn. Zover ga ik zelf niet, maar het scheelt niet veel.

Michel de Montaigne

Geen opmerkingen: