vrijdag, juli 13, 2007

Sûndich Zondig

Geld lost niets op, behalve dat het je in staat stelt ongestoord te kunnen wonen en werken. Verder heeft het geen betekenis, omdat het de wezenlijke problemen van het leven absoluut niet oplost. Geld als doel zegt me niks. Het is alleen maar een middel. Al zou ik miljonair zijn, ik zou me hetzelfde kleden, nooit oud brood weggooien en nooit in een taxi rijden. Behalve als je je verslapen hebt en je anders de trein niet kan halen. Fatsoenlijke mensen rijden niet zomaar in een taxi. Dat is ontuchtig en zondig.

Gerard Reve

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Allez,

das schoon he wat den man zegt. Maar....mej geld kunde veul Pintekes kopen, en nen schoone fiets om snel naar den trein te koersen. Het oude brood is voor de eendjes, zunne. Peerke komt tot rust als hij met zijn schoone dochter op zondag morgen de eendjes gaat voeren.
Of de Brandweer moet er tussen komen. Zo is Peerke gevraagd om bij de Brandweer van B. te gaan werken, en daar heeft Peerke maar "Ja" opgeantwoord, zunne. Was Peerke nu maar miljonair, dan kon hij een schoone Villa daar kopen. Nu is het een aanleunwoning bij de kazerne, nie waor. Peerke zal in ieder geval op de speelplaats blijven toeven .....
Maar nu, heeft Peerke vakantie. Een Brandweerkamp in Brabant, met vrouw en kinderkes, zunne. Pintekes, waterzooi en een stukske vlees mèj lekker brood.

Anoniem zei

Geld maakt mij niet gelukkig
evenals een brandweerman
"Wie lukt dat dan dan wel?"
vroeg mij de schoolmeester
"Ik Ben het Al''

Anoniem zei

Beste Peerke, gij gaat ons toch niet verlaten voor uw brandweercarriere?

Anoniem zei

Beste Al, iemand zei eens " men wordt, wat men is ".

Anoniem zei

Allez beste Doarmer,

het is niet anders. Peerke gaat in vaste dienst de brandweer van B. in het midden van het land dienen.

Anoniem zei

Peerke, dat kan niet waar zijn, toch niet het MIDDEN VAN HET LAND!