woensdag, augustus 29, 2007

Skobje Krabben

Als het budget niet toelaat dat je personeelsleden een echte loonsverhoging krijgen, dan kun je ze het beste een fictieve opslag geven. Deze methode wint de laatste jaren enorm aan populariteit omdat zij zo lekker budgetneutraal is.
Er zijn verschillende soorten fictieve opslagen. Bij het eerste type krijgen de personeelsleden te horen welke opslag ze gekregen zouden hebben in het geval het budget toereikend was geweest.

Baas:
Uit dit verslag blijkt wat je opslag zou zijn als de loonsverhogingen niet zouden zijn afgeschaft.
Personeelslid:
Zo, in mijn fictieve leven doe ik het geweldig. Nu ga ik dus weer doen alsof ik werk.

Bij een ander type fictieve loonsverhoging worden gegevens verzameld die aantonen dat je personeelsleden al heel goed worden betaald vergeleken met personeelsleden van een ander bedrijf. Op die manier zullen zij zich rijker voelen zonder dat het jou ook maar een cent kost.

Baas:
Jij wordt heel goed betaald in vergelijking met de mensen die in de modder van de Amazonedelta wonen. Die krijgen jaarlijks als bonus een ruggenkrabber van kangoeroerib.
Personeelslid:
Volgens mij haalt u de werelddelen door elkaar.
Baas:
Nou zeg. Probeer ik je tegemoet te komen, en zit jij alleen maar te zeuren.

Scott Adams

Geen opmerkingen: