donderdag, november 08, 2007

Flechtsje Vluchten

Wat mij overkomt, overkomt mij door mijzelf en ik kan daar niet over treuren, noch ertegen in opstand komen, noch erin berusten. Bovendien alles wat mij overkomt is van mij; daaronder moeten wij allereerst verstaan dat ik als mens op gelijke voet verkeer met wat mij overkomt, want wat een mens door andere mensen en door zichzelf overkomt kan alleen maar menselijk zijn………er bestaat geen onmenselijke situatie; alleen door angst, door te vluchten en mijn toevlucht te nemen tot magisch gedrag besluit ik tot het onmenselijke; maar deze beslissing is zelf menselijk en ik draag er de volledige verantwoordelijkheid voor…. Toch is deze verantwoordelijkheid van een heel bijzondere soort. Want men zal mij tegenwerpen dat ik er niet om gevraagd heb geboren te worden, wat een naïeve wijze is om onze facticiteit te beklemtonen. Inderdaad ben ik verantwoordelijk voor alles, behalve voor mijn verantwoordelijkheid zelf, want ik ben niet het fundament van mijn zijn. Het heeft er dus alles van dat ik gedwongen ben verantwoordelijk te zijn. Ik ben in de wereld geworpen, niet in die zin dat ik verlaten en passief in een vijandig universum vertoef, als een plank die op het water drijft, maar omgekeerd in die zin dat ik me plotseling alleen en hulpeloos aantref, geëngageerd met een wereld waarvoor ik de volledige verantwoordelijkheid draag.

Sartre

Geen opmerkingen: