woensdag, maart 12, 2008

Doare Durven

Onze godsdienst heeft aan deemoedige, contemplatieve mensen altijd veel meer eer bewezen dan aan mensen van de daad. Hij heeft nederigheid, onthechting en verachting van wereldse zaken altijd tot ideaal uitgeroepen, terwijl heidense religies grootmoedigheid, lichamelijke kracht en alles wat van mensen durvers maakt, ophemelden. En als onze godsdienst van je eist dat je sterk bent, wenst hij je in feite veel meer sterkte toe om jouw lijden te aanvaarden dan om initiatieven te nemen die lijden kunnen voorkomen of uitschakelen.
Dat levensideaal lijkt de wereld te hebben verzwakt en haar als prooi te hebben overgeleverd aan schurken, die haar, met succes en zonder risico, als hun eigendom beheren.

Machiavelli

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Goed stuk. Aanpakken, agressie tonen. Zei ik ook altijd tegen de jongens.

Anoniem zei

Doarmer is erg vereerd, dat nu ook vanuit militaire hoek belangstelling voor deze weblog bestaat. Een frisse kijk is goed voor ons allemaal.Bovendien maakt de afkorting b.d. dat u vrijuit kunt spreken, want u weet als kolonel natuurlijk wel hoe die generaals zijn.

Anoniem zei

Sinds mijn afzwaaien uit actieve dienst schrijf ik op weblogs. Hebt u mijn bijdrage van 7 maart jl. gelezen op de weblog van Wim de Bie? Louter positieve reacties.
Overigens ben ik van mening dat de mensen in uw onderw. ook een uniform zouden moeten dragen. Draagvlak begint onderaan. Zei ik ook altijd tegen de jongens.

Anoniem zei

De waarheid over het paard

het befaamde paard van troje
was oorspronkelijk als koe bedoeld
tot die uier buiten verwachting moeilijk
in hout te realiseren bleek.

dus werd dat detail maar weggelaten
en het ding maar paard genoemd
omdat het daar eerlijk gesproken
in elk geval nog het meest op leek.

vandaar dus het paard van troje. alsook
de uitdrukking: een waarheid als een paard

G.Gils

Anoniem zei

Dr.Oetker, begrijp ik goed, dat het paard van Troje eigenlijk een v.manager was?