dinsdag, april 22, 2008

Jinge side Gene zijde

Ik ben ertoe veroordeeld voor altijd aan gene zijde van mijn essentie te bestaan, aan gene zijde van de drijfveren en de motieven van mijn daad: ik ben ertoe veroordeeld vrij te zijn. Dit betekent dat er voor mijn vrijheid geen andere grenzen gevonden kunnen worden dan de vrijheid zelf of, zo men liever wil, dat we niet vrij zijn op te houden vrij te zijn…… Het afwijzen van de vrijheid kan dus slechts worden opgevat als poging om zichzelf als op-zich-zijn te vatten; het een gaat met het ander gepaard; de menselijke-werkelijkheid is een zijn waarin het in z’n zijn om zijn vrijheid gaat, omdat het voortdurend tracht te weigeren haar te erkennen. Psychologisch gezien komt het er voor een ieder van ons op neer dat we proberen de drijfveren en motieven als dingen op te vatten…. Men vat ze op als constanten.

Sartre

1 opmerking:

Anoniem zei

To me freedom stays just another word for nothing left to say.....