zondag, april 20, 2008

Meitôgje Meedragen

Maar als ik ben wat ik wil verhullen, gaat de vraag er heel anders uitzien: ik kan namelijk slechts willen een bepaald aspect van mijn zijn “ niet te zien” als ik precies op de hoogte ben van het aspect dat ik niet wil zien. Wat betekent dat ik het moet aanwijzen in mijn zijn om me ervan te kunnen afkeren; sterker nog, ik moet er voortdurend aan denken om ervoor te waken er niet aan te denken. Daaronder moet niet alleen worden verstaan dat ik noodzakelijkerwijs dat wat ik wil ontvluchten voortdurend met me moet meedragen, maar ook dat ik het object van de vlucht in het vizier moet houden om het te ontvluchten…. Kortom, ik vlucht om te negeren dat ik vlucht, maar ik kan het niet negeren en de vlucht voor de angst is slechts een manier om van de angst bewust te worden.

Sartre

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat zou Doarmer nou willen ontvluchten? Maar goed , mocht dat echt zo zijn, ik zat net te zoeken naar een vlucht naar austarlie. Zoals wellicht bekend komt daar de kampioen schapenscheren 2008 vandaan(geboren in NZ) Spreekt Satre over de vlucht voor de angst , spreekt hier Geertrude over de angst voor de vlucht. Ook een manier om van angst bewust te worden. Heeft Satre ooit gevlogen?

Anoniem zei

Beste Geertrude, wat zou Doarmer niet willen ontvluchten! Er zijn zo veel dingen, die hem angst aanjagen, als hij daar bij die lantaarnpaal staat en het is maar goed dat vluchten dan geen optie is. Sinds hij echter een paar keer als engel is opgetreden, heeft hij geen vliegangst meer.