Het gebod luidde: “Je moet je naaste liefhebben als jezelf.” Maar als het gebod op de juiste manier wordt verstaan, zegt het tegelijk het omgekeerde: Je moet jezelf op de juiste manier liefhebben. Als daarom iemand niet van het christendom wil leren zichzelf op de juiste manier lief te hebben, kan hij ook de naaste niet liefhebben.
S. Kierkegaard
Doarmer is het hiermee eens, als je niet van jezelf houdt, hoe kun je dan van anderen houden. De redenering van Kiekegaard doet hem denken aan een gebeurtenis uit zijn jonge jaren. Zoals u waarschijnlijk wel weet, heeft Doarmer een aantal jaren gestudeerd aan het Dolfinarium te H. , vandaar ook zijn activiteiten als vishandelaar, en op een dag zaten hij en aantal medestudenten zich thuis wat te vervelen, toen er gebeld werd en er twee mannen aan de deur stonden om “de boodschap” te verkondigen . Uit verveling werden ze binnengelaten en de kern van hun boodschap was : “De mens zal niet alleen van brood leven”. “Dus ook van brood” was Doarmers reactie meteen en hij gaf de mannen het advies om voordat ze met hun “geestelijk” voedsel langs de deuren gingen eerst maar eens te zorgen dat iedereen genoeg “brood” had. Ja, u hoort het goed, Doarmer was in zijn jonge jaren af en toe een wereldverbeteraar, zuerst das Fressen und dann die Moral. De twee mannen echter hielden voet bij stuk en negeerden het aspect “brood” volkomen, waarop een interessante discussie volgde over de betekenis van de zin. Waar verveling wel niet toe kan leiden!
S. Kierkegaard
Doarmer is het hiermee eens, als je niet van jezelf houdt, hoe kun je dan van anderen houden. De redenering van Kiekegaard doet hem denken aan een gebeurtenis uit zijn jonge jaren. Zoals u waarschijnlijk wel weet, heeft Doarmer een aantal jaren gestudeerd aan het Dolfinarium te H. , vandaar ook zijn activiteiten als vishandelaar, en op een dag zaten hij en aantal medestudenten zich thuis wat te vervelen, toen er gebeld werd en er twee mannen aan de deur stonden om “de boodschap” te verkondigen . Uit verveling werden ze binnengelaten en de kern van hun boodschap was : “De mens zal niet alleen van brood leven”. “Dus ook van brood” was Doarmers reactie meteen en hij gaf de mannen het advies om voordat ze met hun “geestelijk” voedsel langs de deuren gingen eerst maar eens te zorgen dat iedereen genoeg “brood” had. Ja, u hoort het goed, Doarmer was in zijn jonge jaren af en toe een wereldverbeteraar, zuerst das Fressen und dann die Moral. De twee mannen echter hielden voet bij stuk en negeerden het aspect “brood” volkomen, waarop een interessante discussie volgde over de betekenis van de zin. Waar verveling wel niet toe kan leiden!
2 opmerkingen:
Amai zunne,
wat Peerke zich dan subiet afvraag is de kleur. Welke kleur zou het brood hebben gehad. Mooi bruin brood (om oude kaas op te leggen met wat stroop, niej waor) of een schoone witte boterham, voor de honing?
Ja die Kie(r)kegaard was nen bijzondere mens.
Peerke, volgens de Schrift was het een stokbrood.
Een reactie posten