zaterdag, september 10, 2011

Komplimintearje Complimenteren

Nog een voorbeeld: je prijst een filosoof vanwege zijn denkkracht. Je accepteert die. Dacht je. Want als je iemand prijst, dan heb jij de criteria in handen op basis waarvan je je beoordeling geeft. Daardoor heb je jezelf en de geprezen filosoof in een vergelijkbare positie gebracht. Zo heb je jezelf op het niveau van de bewierookte denker gebracht. Het evenwicht van de intermenselijke gelijkheid is op wraakzuchtige wijze hersteld.

Th.Oudemans

Daarom vindt Doarmer een compliment eigenlijk nog erger dan een reprimande, volgens het principe “wie denk jij wel, dat je bent, dat je mij een compliment durft te geven”. Het zou ook vreemd zijn als in een bedrijf een werknemer met een lage positie tegen de directeur zou zeggen “Nou, dat heeft u goed gedaan”. Is het dan toch noodzakelijk om vanwege bijvoorbeeld carrière een compliment te geven, dan kan dat beter als volgt “ik heb een probleem, dat ik niet kan oplossen, zou u mij misschien kunnen helpen? “. Kijk, dat is nu een werkelijk gemeen compliment, want de aangesprokene wordt daardoor subtiel gemanipuleerd. Doarmer maakt ook wel eens gebruik van het volgende , zeer dubbelzinnige, compliment “nou, jij valt mij niet tegen”.

1 opmerking:

Doarmer zei

Nog een acceptabel compliment: "Jij zult mij nooit teleurstellen".