woensdag, december 05, 2012

It skearmês Het scheermes

Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda: "Men moet de zijnden niet zonder noodzaak verveelvoudigen".
 
William van Ockham (1288-1347)
Is de eenvoudigste verklaring ook de juiste? Een vraag, die samenhangt met “het scheermes van Ockham”. Doarmer weet het niet, maar hij heeft wel het idee, dat men geneigd is van alles “achter iets” te zoeken. Stel dat Doarmer voor zichzelf een kopje koffie heeft ingeschonken en dit kopje op het aanrecht heeft gezet, omdat hij even in de brievenbus wil kijken. Bij zijn terugkomst ziet hij dat het kopje leeg is. Hij zou dit als volgt kunnen verklaren, aliens zijn heimelijk in zijn huis geland, hebben de koffie opgedronken en zijn snel weer vertrokken. Natuurlijk belt hij dan onmiddellijk de politie, die op haar beurt meteen de luchtmacht inschakelt, want het alienprobleem moet natuurlijk opgelost worden. Bovendien gaan allerlei wetenschappers met het probleem aan de slag en proberen uit te leggen, waarom aliens dol zijn op koffie, tenminste op bepaalde merken. De minister zegt uiteraard , dat het noodzakelijk is, dat ook in het onderw. aandacht moet worden besteed aan koffie enz. enz. De eenvoudigste verklaring is natuurlijk, dat een gezinslid van Doarmer dat kopje zag en dacht “lekker” . Het voorbeeld is wat absurd, maar toch, als Doarmer een discussieprogramma volgt, moet hij soms wel aan het scheermes denken.

4 opmerkingen:

pater Pierre de Bree s.j. zei

Nu zelfs Doarmers koffie in een onbewaakt ogenblik van het aanrecht achterovergeslagen wordt, lijdt het geen twijfel, dat Doarmers machtsbasis in het gezin uiterst smal is geworden. Dat kletsverhaal over aliens is een teken van kinderlijke fantasie en stoerdoenerij. Aan het eind van het stukje geeft Doarmer dit overigens ook wel impliciet toe, aangezien aan de harde waarheid niet te ontkomen valt. De erna geplaatste foto toont Doarmers perspectief: hij wordt weer een kind tussen vier vrouwen. Overigens is hij niet de eerste Fries, die in deze benarde positie geraakt.

Doarmer zei

Waarde pater, bij het volk der Friese krijgers hebben de vrouwen altijd een grote rol gespeeld, zij moedigden de krijgers aan als deze zuidwaarts trokken om al plunderend cultuur te verspreiden.Bij de RK kerk, als duidelijke representant van de vrouwonvriendelijke middellandsezeecultuur ligt dit natuurlijk totaal anders. De krijgers echter willen geen zoetsappige, onderdanige, betraande Maria's op een ezeltje, maar sterke vrouwen, met wie ze samen kunnen optrekken en die,als het nodig is, desnoods zelf het zwaard ter hand nemen!

pater Pierre de Bree s.j. zei

In de R.K.kerk wordt inderdaad al geruime tijd niet meer het zwaard gehanteerd. Uw pater denkt met weemoed terug aan de tijd dat dat wel het geval was. Bisschop Tulpijn uit het Roelandslied gebruikte het zwaard om de heidenen het evangelie uit te leggen. Gezegd moet worden, dat hij resultaten boekte, waar men in menig ketternest niet aan kan tippen. Overigens is de r.k. kerk wel altijd goed geweest in het troosten van betraande vrouwen. Ook uw pater heeft zich in menige nacht een ware trooster betoond. De ezeltjes werden ter beschikking gesteld van het G.K. van het Reve-genootschap, waar zij in donkere kamers( die van Damocles?)op waarde geschat werden.
Overigens krijgt uw pater de indruk, dat Doarmer al snel het zwaard overdraagt aan stoere Friezinnen. Voor het geestesoog van uw pater ziet hij deze vrouwen in bebloede strijdrok en met ontbloot bovenlijf aan de oevers van de Tjonger de schedels van de belagers van het heitelan bij tientallen kloven.

Doarmer zei

Waarde pater, vooral uit uw laatste woorden blijkt. dat u een echte romanticus bent.