zaterdag, juni 21, 2014

De kar De keuze

Zo is het ook met het maken van keuzes. Er zijn geen objectief juiste antwoorden voor de fundamentele problemen van het leven of een manier van beslissingen nemen om deze te onderscheiden. Het beste wat je kunt doen, is vastbesloten zijn, je uit de massa terugtrekken en je beslissingen nemen met het oog op je leven als geheel. Keuzes worden altijd in een specifieke situatie gemaakt; ook verklaringen worden in een specifieke situatie afgelegd. Wat mij in deze situatie goed lijkt, lijkt anderen misschien niet zo goed, of zal mij misschien in een latere situatie niet goed lijken. Maar daarvoor is geen remedie. Als ik de garantie wil dat wat ik nu doe, bijvoorbeeld het schrijven van dit boek, twintig jaar later nog steeds zal goedkeuren, moet ik het schrijven van dit boek twintig jaar uitstellen.
 
M.Inwood over Heidegger

Geen opmerkingen: