maandag, november 28, 2005

Geluk in Twente

L. gaf mij vandaag een artikel uit de Volkskrant met als titel “Geluk moet je hebben”. De leukste zin vond ik geluk is mede afhankelijk van de manier waarop mensen hun leven bezien. Ik zou zelfs de neiging hebben om het woordje “mede”weg te laten. De zogenaamde werkelijkheid is een chaotische opeenvolging van gebeurtenissen , voorbij goed en kwaad, en wat wij daarin zien, bepalen wij zelf. Dat is onze vrijheid. Poëtischer gezegd , wij dromen onze eigen droom. Het artikel stelt naar mijn mening terecht, dat de manier waarop wij de wereld bekijken in ons karakter vastligt. Nieuwsgierigheid, bereidheid risico’s te nemen, openstaan voor ervaringen, zegt het artikel, zijn verankerd in de persoonlijkheid. Dit is het denken van Nietzsche, die stelt, dat leven altijd een wandelen langs de afgrond is en dat je zonder die afgrond , de risico’s ,nooit echt leeft. De vraag blijft echter of je ook niet gelukkig kunt worden bij het aanschouwen van een gemaaid gazon omgeven door een coniferenhaag. Ikzelf kan dat niet en ik vind het altijd onvoorstelbaar, wanneer anderen beweren , dat ze dat wel kunnen, maar ja, het leven blijft een droom en niet iedereen droomt hetzelfde.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Nou weet ik waarom we enige jaren geleden onze coniferenhaag en gazon weg hebben gedaan.....

Anoniem zei

Ik denk dat Angela heel gelukkig met een coniferenhaag is en dat ook een mooi gazon warme gevoelens bij haar opwekt.

Anoniem zei

Dat weet ik zo net niet.
Diezelfde enige jaren geleden durfde een willekeurig iemand haar de vraag te stellen:
"En Angel-a ben je nog een beetje gelukkig?"
Jij mag raden wat zij als antwoord gaf.....

Anoniem zei

Ze barstte in huilen uit???