donderdag, december 15, 2005

De voorstelling

“De wereld is mijn voorstelling”- dat is een waarheid die met betrekking tot elk levend en kennend wezen geldigheid heeft, hoewel alleen de mens zich er een bewustzijn van kan vormen in de abstracte reflectie; en doet hij dit ook werkelijk, dan heeft de filosofische bezinning bij hem haar intrede gedaan. Hij ziet dan met helderheid en stelligheid in dat hij noch de zon kent noch de aarde, maar altijd enkel een oog dat “zon” ziet, een hand die “aarde” voelt. Hij begrijpt dan dat de wereld, die hem omgeeft er alleen als voorstelling is, dat wil zeggen: er alleen is met betrekking tot iets anders, iets dat voorstelt en dat hij zelf is…….Deze waarheid is van een onverbiddelijke ernst en moet een ieder zo al niet vreeswekkend, dan toch in elk geval verontrustend in de oren klinken, namelijk, dat hij ook net zo goed zeggen kan en zelfs zeggen moet: “ De wereld is mijn wil”

Arthur Schopenhauer: Die Welt als Wille und Vorstellung

4 opmerkingen:

Anoniem zei

De wereld,
'ze is, ze is, ze is van mij'

Anoniem zei

Beste Hermien,de wereld is ook van de ander, ons zijn is altijd een zijn-gericht-op-de-ander, waarin wij onszelf herkennen

Anoniem zei

Mijnheer Pastoor, ik weet niet hoe het komt, maar vandaag kwam ik er voor het eerst achter, dat het in het leven helemaal niet om de knikkers gaat maar om het SPEL( Doarmer noemt het BOARTEN). Wat moet ik nu met alle verzamelde knikkers(de wereld had ik ook al bijna in mijn hand) doen?
Is het goed ze van het dakterras van het Hilton-hotel te gooien of weet u nog een ander goed doel??

Anoniem zei

Beste Hermien, ook als zielenherder kan ik u zeggen, dat het SPEL met wat knikkers op zak gewoon prettiger gespeeld wordt. Wat het goede doel betreft, daarmee moet u altijd voorzichtig zijn, geven aan de armen brengt vaak hun ziel in gevaar en armoede is voor dergelijke lieden helemaal niet verkeerd, want lieve Hermien, alles heeft een bedoeling.Het gooien van het dakterras is niet in strijd met de regels van de kerk, maar kan wel gevaar voor het verkeer beneden opleveren.Kortom, Hermien, het blijft een moeilijke materie.