zondag, december 11, 2005

In petearke

Als ik een gevangene van mijn leven was, zou ik het niet hebben opgemerkt.Maar ik heb mijn hoge verheven roeping van getuige vervuld, en deze werkelijkheid, die even vluchtig als schoon was, blijft nu voor altijd behouden. Wij zullen allen een onsterfelijke herinnering aan uw verzinken in het duister bewaren. Homerus zegt dat de helden slechts strijden en sterven om de zangers aanleiding te geven hen te bezingen. Zo zou ik naar mijn zienswijze willen zeggen dat u bestaat omdat ik daarvan getuigenis geef.

Zoals men is, bemint men. Alle andere handelingen en veschijningsvormen kunnen ons omtrent zijn karakter misleiden, maar zijn manier van liefhebben zal ons het zo zorgvuldig verborgen geheim van zijn wezen openbaren.

Uit: Bespiegelen over leven en liefde (José Ortega Y Gasset)

Geen opmerkingen: