woensdag, mei 03, 2006

Hatanpaansairaalat

In de titel staat iets Fins. Doarmer heeft geen idee wat het betekent en het is wel grappig, dat je voortdurend heel vriendelijk wordt aangesproken en dat je dan helemaal niets begrijpt. Ook de opschriften bij gebouwen en in winkels, het zegt je allemaal niets. In Tampere is alles in het Fins, terwijl in Turku veel opschriften tweetalig waren. Doarmer dacht eerst, dat de teksten er in verkeerd gespeld Fries onder stonden, maar dat bleek Zweeds te zijn (for barn = foar bern). Het schijnt dat alle Finnen ook Zweeds leren.
Zoals al gezegd ligt Tampere op een rand tussen twee meren , het weer is prima, maar het grootste van de twee meren (Nasijarvi) is nog steeds voor het grootste gedeelte met ijs bedekt!Morgen vertrekt Doarmer naar Helsinki.

Doarmer

7 opmerkingen:

Anoniem zei

tja, merkwaardig dat de opschriften van winkels in finland in het fins zijn ! doarmer, laat meridies u eens toespreken , wat hoort meridies via de radio : finland heeft de grenzen geopend voor werknemers uit de nieuwe, arme lidstaten van de eu en wat doet doarmer, zo gauw als hij dit weet gaat hij naar finland, zal aan de grens ongetwijfeld een zielig verhaal vertellen 'ich viele kinder, ich kein geld, ich arbeit suche' en omdat de finse immigratie-beamten zijn friese paspoort toch niet kunnen ontcijferen wordt doarmer schouderophalend binnengelaten om zich vervolgens in het finse wintercarnaval te storten ! o doarmer, waar moet dat heen met u !!

Anoniem zei

"Hatanpaansairaalat" betekent "Had haar(hem) maar daar gelaten". Gevleugelde uitspraak van Finse ouders die te vaak met gemengde huwelijken van hun kinderen met een vreemde cultuur(bijv Fries) te maken hebben gehad.

Anoniem zei

Vandaag stond ik moederziel alleen tussen honderdduizend "genodigden" op het Pietersplein. Man en kind waren voor deze katholieke wervelstorm gevlucht(hun schuldgevoel leverde wel een mooie rok en hes op!!!, waarin ik dezen zwoelen avond voldaan met hun een carpaggio nuttigde, maar dat ter zijde). Niemand leek nog hoop te hebben om in handenschudafstand met de paus te komen staan. En ja hoor gelokt door Beierse life-volksmuziek verscheen hij in het pausmobiel plotsklaps aan mij. ik hoefde alleen maar "Benedicto" te schreeuwen of ik had hem waarlijk de hand kunnen geven....Toch koos ik ervoor om hem op z'n Japans te 'nemen' en drukte op twee knoppen van twee fototoestellen. En jawel, ik heb zijn minzame, stille lach op mijn gevoelige plaat kunnen vastleggen. Vervolgens begaf Papa Benedicto zich naar de overige gehandicapten die ook niet zo snel de hoop laten varen.
Het is bedtijd.
Morgen ga ik de Italiaanse maagd zien voordat ze haar eenhoorn kwijt raakte in Villa Borghese.
Ben benieuwd.

Anoniem zei

In Villa Borghese willen ze me onder geen beding binnenlaten. Uitverkocht tot zaterdag. "Maar dan ben ik al weg", probeer ik, of "Dit is de tweede keer dat we helemaal hiernaar toe gelopen zijn, vorige keer zat ie dicht", of "Mijn man en kind zijn al weg gegaan die dachten dat ik wel naar binnen kon, ik ben dus maar alleen", Niets helpt. De overkant zegt dat alleen gereserveerde tickets opgehaald kunnen worden. Ik probeer: "Wat als die gereserveerden hun behoeften niet komen bevredigen? En die tickets 'umsonst' blijven liggen.... "Jaja...". Na drie kwartier komt de jonge Italiaanse met het voorstel dat ik over drie kwartier mag proberen of er nog tickets vrij zijn. Man- en zoonlief komen met zo'n koloniale weliswaar zelf bestuurde riksja langs en ik laat me met hun naar beneden taxieen. De ergernissen waaien van me af; ik geniet bovenmatig van dit mooie park. En ja hoor om kwart voor vijf mag ik op een niet afgehaald kaartje naar binnen.
Zie de zus van Napoleon, Pauline; zie Apollo met in zijn greep Daphne (Daphne inmiddels half mens half boom) en lees de bijbehorende tekst voor de Paus dat de mens(lees 'man') zich niet met onbelangrijke zaken bezig moet houden; ontdek zelfs een traan bij Prothene die door Pluto in een verkrachting naar de onderwereld getrokken wordt en sta na de ontmoeting met al deze ' bijzaken' plotseling oog in oog met de Vergine con unicorne. Maak de enige foto -want verboden te fotograferen- die die middag gemaakt wordt in Villa Borghese als bewijs. De eenhoorn is nooit weg geweest.
En... ik ben voortaan op mijn hoede voor verleidingen van welke Apollo of Pluto dan ook.

Anoniem zei

Lieve huisvrouw, u maakt daar wat mee in Rome. Dat u oog in oog met de heilige vader stond en dan de maagd met de eenhoorn!!! Dat is hier in Helsinki allemaal niet

Anoniem zei

Beste Friese stiefouder, wat kent u het Fins en de Finse cultuur toch goed

Anoniem zei

Beste meridies,Doarmer weet ook niet meer waar het met hem naar toe gaat