zaterdag, januari 19, 2008

Befetsje Bevroeden

Wat mij betreft, ik durf wel niet te zeggen dat de Heer God ooit niet de Heer is geweest, maar ik mag er evenmin aan twijfelen dat er nooit tevoren een mens heeft bestaan en dat de eerste mens op een bepaald tijdstip is geschapen. Niettemin : als ik erover nadenk van wat of wie God altijd de Heer is geweest, indien er niet altijd een schepsel was, ben ik bang iets met stelligheid te beweren, zowel omdat ik mezelf bezie als omdat ik me de woorden van de Schrift herinner: “ Wie van de mensen kan Gods beleid kennen of wie kan bevroeden wat de Heer wil?”….. Uit die gedachten die ik wel heb kiezend kan ik bijvoorbeeld zeggen dat er altijd een schepsel is geweest, waarvan Hij de Heer was, Hij die altijd de Heer is en nooit niet de Heer is geweest, maar dat dit telkens andere schepsels zijn geweest, gedurende steeds weer andere tijden. Wij mogen namelijk niet van enig schepsel zeggen dat het mede-eeuwig met de Schepper is: deze bewering wordt zowel door het geloof als door de gezonde rede veroordeeld.

Augustinus

Ja, met de rede kun je alle kanten op. Augustinus bespreekt hier heel voorzichtig een grappig probleem. Zonder schepsels is er geen Schepper, geen Heer over de schepping. Wat was Hij dan voordat er schepsels waren? Nu zegt Augustinus, er moeten dus altijd schepsels geweest zijn, steeds weer andere, want geen enkel schepsel mag natuurlijk eeuwig zijn, dat is slechts Hij.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoewel volgens Augustinus geen enkel schepsel eeuwig mag zijn, heeft Doarmer vandaag als ééndagsvlieg al veel! namelijk 57 . 366 -(56:4) = 20848 levens op zijn naam staan.
Proficiat!

Anoniem zei

Lieve Augustina, Doarmer wist niet dat Augustinus een zusje had!En zoveel dagen, dat had Doarmer ook niet gedacht!

Anoniem zei

MMM,
natuurlijk van harte gefeliciteerd Doarmer, maar volgens W.Wortel is er een kleine rekenfout gemaakt. Volgens W. Wortel is het
365.57 + (56:4)
en dat is dan maar 20819 dagen jong, toch weer heel wat dagen jonger!!!

Anoniem zei

Klopt Willie ik had er (56:4) .3 dus 42!!! van af moeten trekken. Maar ik was zo bang dat God dan meteen zou reageren! ipv 'ons jarig' Doarmer!

Anoniem zei

Beste Augustina en W., voor Doarmer zijn alle dagen als één dag, want hij is immers een ééndagsvlieg.