Voorwerpen bootsen op het materiële vlak na wat we op het psychologische nodig hebben. We moeten eigenlijk orde scheppen in onze geest maar worden naar nieuwe kledingrekken gelokt.… Commerciële ondernemingen hebben er baat bij om de hiërarchie van onze behoeften te verdraaien, om ons een materieel droombeeld van het product voor te spiegelen…..En we gaan voor de bijl door de sluwe associatie van overbodige voorwerpen met onze noodzakelijke maar vergeten behoeften. We mogen dan misschien een jeep aanschaffen, maar – volgens Epicurus – zijn we eigenlijk op zoek naar vrijheid. We mogen dan misschien een aperitief bestellen, maar – volgens Epicurus – zijn we eigenlijk op zoek naar vriendschap.
Alain de Botton over de Griekse filosoof Epicurus (341 v. Chr.– 270 v.Chr)
Misschien kan het bovenstaande ons in deze barre tijden helpen om een stapje terug te doen. Doarmer , als enthousiast shopper, zal het in elk geval proberen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten